Als je aan het woord ‘lamp’ denkt, zie je dan L-A-M-P of zie je daadwerkelijk een lamp voor je? De meeste mensen zien het woord voor zich, maar sommige mensen denken in beeld. Veel mensen denken veel meer in beelden in plaats van woorden. Iedereen heeft het informatieproces van opnemen, verwerken, opslaan en gebruiken. Maar de voorkeur wat betreft de informatie opnemen kan verschillen. Omdat het reguliere schoolsysteem veel meer op ‘woorddenkers’ is gericht worden beelddenkers vaak ondergewaardeerd omdat ze vaak minder presteren. Aan beelddenken wordt vaak dyslexie of leerproblemen gekoppeld omdat beelddenkers vaak een leerachterstand hebben.
Anders leren
Maar regulier onderwijs kun je als beelddenker ook prima volgen, je leert het gewoon net een beetje anders. Maar deze techniek moeten veel beelddenkers nog onder de knie krijgen. Met visueel leren leer je het vertalen van de lesstof naar beelden. Voor een beelddenker zijn beelden makkelijk op te slaan, te verwerken en te onthouden waardoor ze grip lesstof kunnen krijgen. Met regulier onderwijs moeten beelddenkers de afbeelding in hun hoofd eerst opzetten naar taal voordat ze de opdracht begrijpen en kunnen maken. Omdat dit tijd kost hebben beelddenkers tijdens toetsen en opdrachten meer tijd nodig. Niet omdat ze niet ‘slim’ genoeg zijn maar gewoon omdat ze meer tijd nodig hebben tijdens het verwerken.
Technieken met beelddenken
Sommige woorden roepen niet echt een specifiek beeld op, woorden zoals ‘bijvoorbeeld’, ‘omdat’ of ‘dat’ zijn voor een beelddenker lastig. Veel beelddenkers slaan daarom deze woorden tijdens het lezen over waardoor het lezen en begrijpen van een tekst moeite kost. Mensen die beelddenken lopen vaak een leerachterstand op doordat ze meer tijd nodig hebben en nog niet goed weten hoe ze informatie beter kunnen opslaan. Dit zorgt voor een negatief zelfbeeld en een deuk op het zelfvertrouwen. Maar met de juiste techniek kunnen mensen die beelddenken makkelijker mee met de rest van de klas. Het zelfvertrouwen zal groeien en school zal steeds beter gaan en daarom ook leuker worden.